کد مطلب:48544
شنبه 1 فروردين 1394
آمار بازدید:5
زمخشري ميگويد: شناخت آيات توقيفي است نه اجتهادي! منظور از توقيفي و اجتهادي چيست؟
مراد از توقيف و اجتهاد در دانش علوم قرآن، دخالت يا عدم دخالت مردم در كاري است; براي مثال وقتي گفته ميشود ترتيب آيات هر سوره قرآن توقيفي است، يعني ترتيب آنها به دستور شارع بوده و غير او در اين كار دخالتي نداشتهاند.
دربارة ترتيب آيات قرآن، بيشتر دانشمندان و قرآنپژوهان شيعي و سنّي قائل به توقيفي بودن آنها هستند; يعني ترتيب آيات قرآن به دستور شارع (خدا يا پيامبر) بوده و هيچكس در اين كار دخالتي نداشته است. در اينباره دلايلي وجود دارد كه نشان ميدهد خود پيامبر گرامي اسلامنيز دراين مسئله دخالتي نداشته و ترتيب آيات به دستور خداوند بوده است.(براي آگاهي بيشتر از دلايل توقيفي بودن آيات ر.ك: پژوهشي در نظم قرآن، عبدالهادي فقهيزاده، ص 56ـ61، انتشارات جهاد دانشگاهي دانشگاه تهران، چ اول، تهران، 1374.)
مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.